Slovenija je raj za naravoslovne navdušence

Narava v barvah

0
257
Kranjski jeglič, slovenski endemit Foto: arhiv Zavoda Symbiosis

Narava je eden največjih potencialov slovenskega turizma. Vendar pa poleg prostranih zelenih gozdov pri nas najdemo tudi številne zanimive živalske in rastlinske vrste. Da lahko tudi te postanejo turistični produkt, so prepričani v Zavodu Symbiosis, v katerem pod znamko Narava v barvah oblikujejo programe naravoslovnih potovanj in izletov.

V zdajšnjem času kar tri četrtine Evropejcev živi v mestih. Številni med njimi si želijo prosti čas preživeti stran od mestnega vrveža, zato se, kadar le lahko, odpravijo v naravo. Medtem ko nekatere poživi že lahkoten sprehod po gozdu, pa se čedalje več ljudi navdušuje nad opazovanjem živali in rastlin. »Prav ti naravoslovni navdušenci so naša ciljna skupina,« pravi Paul Veenvliet, vodja ekoturistične dejavnosti v Zavodu Symbiosis.

Paul je po rodu iz Nizozemske, v Slovenijo pa se je preselil pred petnajstimi leti. Mogoče prav zato še bolj ceni pestrost tukajšnje narave, saj je je na Nizozemskem kot eni najgosteje poseljenih držav ostalo le malo. Slovenija pa je pravo nasprotje tega: zaradi lege med Alpami in Jadranskim morjem je čudovit preplet različnih pokrajin in življenjskih okolij, ki se odražajo tudi v pestrosti živega sveta. Za tiste, ki si želijo spoznati nove ali v njihovih deželah redke živalske in rastlinske vrste, je Slovenija idealna destinacija. »Eno od potovanj, ki smo ga lani izvedli v sodelovanju z nizozemsko turistično agencijo, je bilo namenjeno opazovanju metuljev. V osmih dneh smo opazovali 89 vrst metuljev. To je dvakrat več, kot jih najdemo na območju Nizozemske,« nazorno pojasni Paul.

Naravoslovna potovanja in izleti

Turisti med opazovanjem narave Foto: arhiv Zavoda Symbiosis

Ponudba Zavoda Symbiosis je sestavljena iz naravoslovnih potovanj in izletov. Potovanja po navadi trajajo osem dni, izleti pa so namenjeni gostom, ki sicer preživljajo počitnice v Sloveniji, a si želijo en dan preživeti v naravi z vodnikom. Možnosti za oblikovanje programov je veliko. Letos na primer ponujajo splošno naravoslovno potovanje, pa tudi bolj posebna potovanja, kot so, denimo, za opazovanje dvoživk in plazilcev, metuljev in orhidej.

Da bi gostom zagotovili dobro izkušnjo, se v naravo vedno odpravijo v majhnih skupinah. Če je skupina manjša, povzroča manj hrupa in je zato možnost za opazovanje živali večja. »Naravoslovno vodenje zahteva obilico priprav in veliko znanja. Narava se ves čas spreminja in tudi na istih poteh bomo vsakič znova opazili kakšne nove vrste. Naši gosti pa so po navadi zelo vedoželjni. Ni dovolj, da jim povemo le ime vrste. Največ jim pomeni, če poleg tega izvedo tudi kakšno posebnost ali zgodbo o njej,« pravi Paul.

Povezovanje varovanja narave in turizma

Metulj jadralec
Foto: arhiv Zavoda Symbiosis

Produkt Narava v barvah je poseben tudi zaradi poslovnega modela, ki so ga oblikovali v Zavodu Symbiosis. V zasebnem zavodu, ki je bil ustanovljen pred petnajstimi leti, se ukvarjajo predvsem z raziskovanjem in izobraževanjem na področju varstva narave. Paul in njegova žena Jana, ki sta zaposlena v zavodu, sta že več let razmišljala o tem, kako bi zasnovala turistične produkte, ki bi združevali varovanje narave in turizem. Odgovor se skriva v ekoturizmu – posebni obliki turizma, pri kateri je poudarek na odgovornem obiskovanju naravnih območij in interpretaciji narave. Ekoturizem je v številnih državah že uveljavljen, pri nas pa kljub dobro ohranjeni naravi in izjemni pestrosti živega sveta, priložnosti zanj doslej nismo izkoristili. V Zavodu Symbiosis so tako leta 2016 poslovanje razširili na področje turizma in pridobili licenco za turistično agencijo. Zavod je poleg tega pridobil tudi status socialnega podjetja. Delujejo torej kot neprofitna organizacija, presežke prihodkov pa vlagajo v naravovarstvene projekte.

Kot socialno podjetje so še bolj zavezani k skrbi za blagor narave, hkrati pa ustvarjajo priložnosti za zaslužek za lokalne prebivalce. Pri pripravi programov si prizadevajo za vključevanje različnih lokalnih ponudnikov. Za dober ekoturističnih produkt namreč ni pomembna le narava; gostje pričakujejo tudi udobno nastanitev in dobro, lokalno pridelano hrano.

Izzivi za prihodnost

Produkt je lahko seveda uspešen le, če doseže in navduši želeno ciljno skupino. »To ni vedno preprosto. Ker doslej pravih ekoturističnih produktov pri nas nismo razvijali, je Slovenija kot destinacija za opazovanje narave še precej neznana. Veliko vlagamo v promocijo, pri tem so nam v veliko pomoč tudi projektna sredstva Evropskega sklada za regionalni razvoj in Republike Slovenije, ki smo jih prejeli za razvoj produktov socialnega podjetja,« še pojasni Paul.

Z. S.

PUSTI SPOROČILO